|
Matt Charman Večer na psích dostizích
Charmanův debut Večer na psích dostizích (A Night at the Dogs, 2004) spojuje s jeho vrstevníky z Britských ostrovů, jejichž dramatická tvorba u nás v posledních letech získala značnou popularitu, motiv násilí – to zde sice není přímo zobrazeno, avšak atmosféra hry je jím doslova nasycena. Osou příběhu je vztah dvou bratrů. Starší Carl se nechce vzdát pocitu, že má na mladšího sourozence vliv, promítá do něj své vlastní životní touhy – mít postavení a autoritu a nikomu nedovolit, aby ohrožoval jeho pracně vystavěný svět. I proto si s několika společníky opatří dostihového chrta, který mu má svými úspěchy pomoci zapomenout na vlastní životní selhání a dosáhnout uznání, jehož se mu všude jinde zoufale nedostává.
Matt Charman (1979) patří k nastupující generaci britských dramatiků, kteří na svou příležitost na našich jevištích dosud čekají, zatímco v Británii je jeho jméno už osvědčenou značkou – jeho hry si získávají uznání kritiků a jsou pravidelně uváděny v londýnském Národním divadle. Za všechny jmenujme například dramata Pět žen Maurice Pindera (The Five Wives of Maurice Pinder, 2007), Pozorovatelka (The Observer, 2009) nebo Výčitky svědomí (Regrets, 2012).
|
Ilja Barabanov a Denis Korotkov Naším obchodem je smrt |
Michail Zygar Válka a trest |
Vladimir Sorokin Den opričníka |
Milan Mareš Příběhy matematiky (2. vydání) |